تیشرت و هرآنچه در مورد آن باید بدانید

benyamin benyamin
251 بازدید

تیشرت چیست؟

تیشرت نوعی پیراهن (بلوز) پارچه ای، مناسب برای خانمها و آقایان است که به لحاظ شکل بدنه و آستینهایش به شکل حرف انگلیسی T  نامگذاری شده است. شکل قدیمی آن دارای آستین کوتاه و یک خط گرد در ناحیه گردن است که به عنوان یقه گرد شناخته شده است که یقه ندارد. تیشرت ها به طور کلی از پارچه های  کشی، سبک و ارزان تهیه می شوند که به راحتی قابل تمیز شدن باشند.

این تیشرت ها معمولاً از پارچه های کشباف یا ژرسه تهیه می شوند، که مشخصا در مقایسه با پیراهن های درست شده از پارچه های پشمی، بافت نرم تری دارند. بعضی از نمونه های جدید تیشرت دارای بدنه بافته شده یکپارچه ای هستند که در ماشین های بافتنی مدور بافته می شوند به طوری که کناره ها کاملا بدون درز هستند. تولید تیشرت به شدت اتوماتیک شده است که میتواند شامل برش پارچه با لیزر یا واتر جت باشد.

 به تدریج، تیشرت از شکل لباس زیرهای استفاده شده در قرن نوزدهم تغییر یافته و در اواسط قرن بیستم از لباس زیر به لباس معمولی مورد استفاده همگانی، تغییر شکل یافت.

تیشرت یقه هفت بر خلاف تیشرت های یقه گرد دارای یقه به شکل حرف انگلیسی V (که به دلیل شباهت یقه به عدد هفت خودمان یقه هفت هم نامیده می شود) است . تیشرت های یقه هفت به گونه ای تولید شده اند که در صورتیکه زیر آنها لباس زیر پوشیده شود دور یقه مشخص نمی شود، بر خلاف آنچه که در مورد تیشرت های یقه گرد دیده می شود.

تاریخچه تیشرت : 

تیشرت برگرفته شده از لباس زیر استفاده شده در قرن نوزدهم است که به صورت یکسره طراحی شده بود. ابتدا، لباس زیر یکسره به دو قسمت بالاتنه و پایین تنه تقسیم شد، به شکلی که قسمت بالاتنه به حد کافی بلند بود تا به زیر خط کمربند برسد. با دکمه یا بدون آن. این لباسها در اواخر قرن نوزدهم توسط معدنچیان و کشتی گیران به عنوان پوشش مناسب برای محیط های گرم پذیرفته شد.

سایر مقالات  تی‌شرت مردانه چیست؟

به عنوان لباسهای گشاد بدون دکمه ، تاریخ استفاده از اولین تیشرت ها به زمان جنگ اسپانیا در سالهای ۱۸۹۸ تا ۱۹۱۳، هنگامی که نیروی دریایی ایالات متحده از آنها به عنوان لباس زیر رونمائی کرد، باز می گردد. عرق گیرهای پنبه ای یقه گرد با آستین کوتاه، که زیر لباس فرم پوشیده می شدند. این برای ملوانان و تفنگداران دریایی در زمان کار در زیردریایی های اولیه و آب و هوای گرمسیری مناسب بود که لباس فرم را در آورده و فقط  لباس زیر بپوشند و کثیف کنند.

تیشرت ها خیلی زود به عنوان یک لایه ی زیرین لباس برای کارگران صنایع مختلف، از جمله کشاورزی، محبوب شدند. تیشرت برای پوشیدن راحت و بی دردسر بود، به راحتی قابل شستشو و ارزان بود و به همین علت، به پیراهن انتخابی برای پسران جوان تبدیل شد. پیراهن پسرها در رنگ ها و الگوهای مختلف طراحی شده است. کلمه “تیشرت” در دهه ۱۹۲۰ به یک واژه انگلیسی آمریکایی تبدیل شد و در فرهنگ لغت مریام وبستر قرار گرفت.

در دوره رکود بزرگ، تیشرت لباس غالبی بود که در هنگام انجام کارهای مربوط به مزرعه یا مرتع ، و همچنین زمان های دیگری که حجب و حیا ایجاب می کرد که اندام تحتانی دیده نشود، پوشیده می شد. پس از جنگ جهانی دوم، سربازان نیروی دریایی تیشرت را به عنوان لباس زیر استفاده کردند و کم کم، دیدن سربازان قدیمی که شلوار یونیفرم خود را با تیشرت به عنوان لباس غیر رسمی پوشیده اند عادی شد.

تیشرت در دهه ۱۹۵۰ بعد از اینکه مارلون براندو در فیلم “اتوبوسی به نام هوس” یکی از آنها را پوشید بیشتر مورد توجه قرار گرفت و در نهایت به عنوان مد ، لباس مستقل و لباسی غیر از لباس زیر، جایگاه خود را پیدا کرد. اغلب پسران تیشرت را هنگام انجام کارهای روزمره یا بازی در خارج از منزل می پوشیدند و در نهایت پوشیدن تیشرت به عنوان لباس همه منظوره غیر رسمی به ایده ای همگانی تبدیل شد.

تیشرت های چاپ شده به مدت محدودی در سال ۱۹۴۲، زمانی که تیشرت مدرسه آموزش های هوائی روی جلد مجله ی زندگی منتشر شد، مورد استفاده قرار گرفتند.  در دهه ۱۹۶۰، تیشرت های چاپ شده برای ابراز عقاید ، تبلیغات، تظاهرات و سوغاتی عمومیت پیدا کردند.

نمونه های فعلی در طرح ها و پارچه های مختلف در دسترس هستند و الگوی آنها شامل یقه گرد و یقه هفت می باشد. تیشرت ها به یکی از پوشیدنی ترین لباس های امروزی مبدل شده اند. تیشرت ها به دلیل فرآیند تولید و خرید ارزان ، خصوصا برای نامهای تجاری ، شرکت ها و یا محصولات تجاری بسیار محبوب هستند.

رواج پیدا کردن تیشرت:

تیشرت ها در ابتدا به عنوان لباس زیر دوخته می شدند، اما در حال حاضر اغلب به عنوان یک تکه لباس برای پوشش بالاتنه، پوشیده می شوند. تیشرت ها همچنین به عنوان ابزاری برای بیان خود و تبلیغات، با هر ترکیب قابل تصوری از کلمات، هنر و عکس برای نمایش مورد استفاده قرار می گیرند. سایر مقالات  تی‌شرت زنانه چیست؟

قد تیشرت به طور معمول تا روی کمر است.  انواع دیگری از تیشرت، مانند یقه هفت تولید شده اند. صنعت مد هیپ هاپ تی شرت هایی را ارائه داده است که قد آنها تا زانو میرسد. یک نمونه مشابه تیشرت یا T-dress، نوعی تیشرت خیلی بلند است که قابل پوشیدن بدون شلوار است. گاهی اوقات خانم ها از تیشرتهای بلند به عنوان لباس خواب استفاده می کنند.

در دهه ۱۹۹۰ نوعی مد در لباس زنان به وجود آمد که در برگیرنده لباسهای کوتاه با بالاتنه تنگ بود که برجستگی سینه را نمایش می داد. نوع دیگری از نمونه های کمتر مورد توجه قرار گرفته پوشیدن یک تیشرت آستین کوتاه با رنگ متضاد روی یک تیشرت آستین بلند است که به عنوان چند لایه شناخته شده است. تیشرت هایی که به بدن می چسبند، تیشرت های چسبان، یا عروسکی نامیده می شوند.

افزایش خرید آنلاین در اوایل سال ۲۰۰۰ باعث رشد و گسترش ایده ها و روند جدید در صنعت تولید تی شرت شد. در حالی که چندین تولیدی زنجیره ای این نمونه ها را در تولیدات خود استفاده می کردند، بسیاری از این پیراهن ها توسط استارت آپ های آنلاین معرفی شدند. با افزایش شبکه  های اجتماعی و سایت های به اشتراک گذاری ویدیو، آموزش های متعدد در مورد پروژه های تیشرت DIY رونمائی شد. این ویدیوها معمولا دستورالعمل هایی در مورد نحوه تغییر یک پیراهن قدیمی به شکل جدید و جالب تر ارائه می دهند.

تیشرت های پیام دار :

از دهه ۱۹۶۰، تیشرت ها به عنوان فرمی برای توصیف شخص مورد استفاده قرار گرفتند. تیشرت های چاپ شده از سال ۱۹۷۰ تاکنون یک فرم استاندارد بازاریابی برای محصولات عمده آمریکایی مانند کوکاکولا و میکی موس بوده است.

همچنین معمولا برای گرامیداشت یک رویداد یا اعلام بیانیه سیاسی یا شخصی استفاده می شوند. از دهه ۱۹۹۰، برای شرکت هایی با هر وسعت استفاده از تیشرت با آرم و نشان شرکت یا به عنوان بخشی از کمپین های تبلیغات عمومی خود، معمول شده است. از اواخر دهه ۱۹۸۰ و به ویژه دهه ۱۹۹۰، تیشرت هایی با آرم برجسته نام طراح، مخصوصا در میان نوجوانان و جوانان محبوب شده است.

این پوشاک به مصرف کنندگان اجازه می دهد سلیقه و علاقه خود را برای مارک های معروف به شیوه ای ارزان و در عین حال تزئینی به نمایش بگذارند. تیشرت های فیلم و برنامه های تلویزیونی می توانند تصاویر بازیگران، آرم ها و نقل قول های خنده دار از فیلم یا برنامه تلویزیون را داشته باشد.

سایر مقالات  زیرپوش مردانه چیست؟

یک طراح در اوایل دهه ۱۹۸۰، ایده تیشرت های سایز بزرگ با شعارهای چاپ شده را اجرا کرد. در ابتدای دهه اول قرن بیست و یکم محبوبیت استفاده از تیشرت هایی با شعارها و طرح هایی با تمایل قوی به طنز و یا کنایه مشاهده شد.

این روند تنها در این دهه افزایش یافته است. بیانیه های سیاسی و اجتماعی که غالبا، از دهه اول قرن بست و یکم، بر روی تیشرت ها نشان داده می شوند.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

445+ محصولات
5369+ سفارشات تکمیل شده
1312+ کاربران
8+ مطالب وبلاگ

آخرین دیدگاه‌ها

پرداخت آنلاین

نماد های سایت

نماد اعتماد
logo-samandehi
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت